
Jak na individuální vzdělávání?
Patříte k rodičům, kteří touží podpořit své děti ve vzdělávání jinými způsoby, než je běžné v klasické základní škole? Chcete dát svým dětem prostor k rozvoji toho, co je zajímá a v čem vynikají, jejich talentům a zájmům, a máte dojem, že běžná škola není tou správnou cestou? Potom by se vám mohl hodit návod, jak na to.
V první řadě je velmi důležité vybrat si podporující základní školu (ZŠ). Přechod na IV vám může umožnit kterákoliv základní škola, ale ne každá škola pracuje s "domškoláky" pravidelně a ne každá je v pravém slova smyslu podporuje. Zákonnou povinností dítěte v individuálním vzdělávání je absolvovat dvakrát ročně přezkoušení na vybrané škole, kde je zapsané. Než si tedy vyberete domovskou školu, je dobré si zjistit, jak bude probíhat přezkoušení. Nejčastěji se můžete setkat s portfoliovým přezkoušením, kdy dítě prezentuje učiteli svůj vlastní projekt. Některé školy pro děti vytváří přezkoušení formou hry nebo úplně naopak formou písemného testu.
Máte-li pečlivě vybranou školu, která nejvíce vyhovuje vašim představám, začíná papírování. Dítě buď: a) nastupuje rovnou na IV, nebo b) přechází na IV ze základní školy, kterou doposud navštěvovalo. V obou případech je nutné domluvit si schůzku v pedagogicko – psychologické poradně. Vyplatí se vám objednat se co nejdříve, protože čekací doba na tzv. "pozorování" trvá i 3 měsíce a na základě toho uděluje ředitel/ředitelka vámi vybrané školy souhlas s IV. "Pozorování" může trvat až 3 hodiny, ale z vlastní zkušenosti mohu uvést cca hodinu a půl. Počítejte také s čekáním na posudek, který se zpracovává i 3 týdny. Z toho vyplývá, že dobré načasování je klíčové, pokud nechcete aby vaše dítě muselo 1. září usednout do lavice.
Změna školy a přechod na vámi vybranou školu není nic složitého. Jakmile si domluvíte schůzku s ředitelem/ředitelkou školy, kterou jste si zvolili, stačí vyplnit žádost o zápis k povinnému vzdělávání, tzv. "přehlášku". Školy si již mezi sebou vše vyřídí a předají. Nezapomeňte si však od bývalé třídní učitelky/učitele vyžádat posudek žáka, který pedagogicko - psychologická poradna vyžaduje a je nutné ho donést na výše popsané "pozorování".
Když si to shrneme, cesta k individuálnímu vzdělávání vypadá takto:
- Výběr školy s podporou "domškoláků"
- Přehláška na novou školu (netýká se dětí, které nastupují do 1. třídy)
- Schůzka v pedagogicko - psychologické poradně (u dětí, které přechází z jedné školy na druhou, je nutné doložit posudek žáka od třídního učitele z bývalé školy)
Jaké dokumenty je potřeba předložit řediteli/ředitelce vámi vybrané školy:
- Popis vzdělávacího zázemí
- Posudek z pedagogicko-psychologické poradny s doporučením k IV
- Kopii dosaženého vzdělávání buď vašeho (pokud budete dítě učit vy), nebo osoby, která bude vaše dítě vyučovat. Pro výuku dítěte na 1. stupni ZŠ je nutné ukončené středoškolské vzdělání s maturitou. Pro výuku dítěte na 2. stupni ZŠ je nutné doložit diplom z vysokoškolského vzdělání (ne nutně pedagogického).
Po doložení všech dokumentů schvaluje ředitel/ředitelka vaši žádost o individuální vzdělávání a vaše dítě se tak stává "domškolákem".
Seznam škol podporující IV (okres Šumperk:
- ZŠ Bohutín – portfóliové přezkoušení (pouze pro 1.stupeň)
- ZŠ Loučná nad Desnou
- ZŠ Štíty – ústní forma přezkoušení (nutné vyplnit předem testy)
- ZŠ Boženy Němcové Zábřeh na Moravě – přezkoušení probíhá formou předložení portfolia a formou hry (pouze pro 1.stupeň)
- ZŠ Písařov
Školu si samozřejmě můžete vybrat po celé ČR. Mnoho rodičů jezdí s dětmi na přezkoušení 2 x za rok i do vzdálenějších měst, protože se jim líbí, jak škola přistupuje k dětem.
"Domškoláci" nejsou záškoláci
Závěrem bych určitě napsala, že "domškoláci" opravdu nejsou záškoláci. Kvůli povinnosti skládat každý půlrok zkoušky musí do určité míry zvládnout učivo ZŠ. Rozdíl je v prostředí, ve kterém se učí. Klid, pohoda, vlastní výběr učebnic, volba doby k učení a postupování svým vlastním tempem vedou k tomu, že se děti učí rády a s chutí stejně jako před zahájením povinné školní docházky. Po čase si většina dětí vymýšlí své vlastní projekty a učí se samy od sebe novým dovednostem. Díky tomu, že si harmonogram dne určují podle svých potřeb, mohou navštěvovat kroužky a jiné skupinky dětí. Existují také komunitní skupiny pro "domškoláky" a nebo svobodné školy zapsané v rejstříku škol. Tam směřuje i naše právě vznikající svobodná škola Hnízdečko. Přechodem na svobodnou školu zapsanou v rejstříku MŠMT odpadá nutnost dokládání výše vypsaných dokumentů a nutnost dvakrát ročně absolvovat přezkoušení. Děti takovou školu navštěvují stejně jako každou jinou ZŠ, nachází se však v respektujícím prostředí, kde si své tempo a obsah výuky řídí samy, s podporou učitelů "průvodců" a spolužáků.